Multimodal læsetilegnelse

On 3. januar 2011, in Virtuel skole, by Mads Bo-Kristensen

Tabletcomputeren kombinerer mobil(ilitet), e-bog og bærbar computer i ét medie.

Hvordan kan tabletcomputeren støtte tosprogede børn og unges læsetilegnelse i formelle og uformelle læringssammenhænge?

Kan tabletcomputeren f.eks. bidrage til et skole-hjem-samarbejde om børnenes læsetilegnelse? Forældrene taler måske ikke godt nok dansk til at støtte deres børn med rene danske tekster (dvs. kun tekst). Kan forældrene inddrage tabletcomputerens mange medier (tekst, internet, Google Translate, Wikipedia, film, fotos, osv.) som ressourcer i deres læsehjælp til børnene? Kan forældrene via tabletcomputerens medier og deres eget modersmål støtte deres børn i før-læsekompetencer, h erunder begrebsudvikling og læsestrategier? 

Hvad betyder det for børnenes læsetilegnelse, at tabletcomputeren ansporer til relationsskabende rum, hvor forældre og barn kan være tæt sammen (fx i en sofa) om læsetilegnelsen?

Hvilke ”bedste praksisser” udvikler der sig her?

Læs mere her

Besøg også Det Mobile Vejle og læs om tabletcomputere under “Mobil-update”.

 

Skriv et svar