Lærere bruger masser af it i hverdagen

On 25. september 2011, in Skole 2.0, by Mads Bo-Kristensen

Bente Meyer, Lektor ved Århus Universitet og forsker i bl.a. Serious Games, skrev for snart et år siden på sin blog:

“En lærer nævnte for nylig for mig at hun mente at en af de væsentligste forhindringer for at it bliver brugt innovativt i skolen er, at it er elevernes redskab, ikke lærerens. Eleverne vil altid være foran læreren hævdede hun, fordi eleverne er vokset op med teknologien og mestrer den, ser dens muligheder, hvorimod lærerne vil være tilbøjelige til at bruge teknologien som de vil bruge andre læremidler, og gennemgående tænke ’traditionelt’. Jeg tror at argumentet er kendt af mange, og muligvis også følt på egen krop af mange lærere. Men denne form for generationstænkning er efter min mening også problematisk, dels fordi mange lærere faktisk er kompetente it-brugere i deres hverdag (dvs. de bruger mobiltelefon og computer til at kommunikere, handle på nettet, tage billeder, søge information osv.), dels fordi ’innovationspresset’ bliver et argument for om man kan (eller vil) bruge it ’rigtigt’.”

Læs resten af indlægget på Bente Meyers blog

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *