MobiSticks og førfaglig matematik

On 3. marts 2010, in Skole 2.0, by Mads Bo-Kristensen

Mange tosprogede børn kan have vanskeligt ved at følge skolens undervisning, fordi de mangler det sprog (de dansksproglige begreber), der ligger til grund for fagene.

Her er et eksempel på, hvordan man kan anvende MobiSticks til læring af førfaglig matematik.

En tosproget elev i 7. klasse har vanskeligt ved det førfaglige dansk, der skal bruges for at lære matematik i Danmark. Læreren aftaler med eleven, at eleven skal sætte to Mobisticks op dér, hvor han eller hun bor: Én i hjemmet og én i nærmiljøet. Når eleven så scanner MobiStick’en åbner mobilen en opgave. Opgaven læses op, evt. flere gange ved gentagne scanninger: ”Kig dig omkring. Vælg en vandret flade og beskriv den med dine egne ord. Hvordan ser den ud? Så skal du måle fladen. Når du er færdig med det, så MMS svaret til klassens mobilforum. Husk at tage et billede af den flade, du har beskrevet og målt”.  Hvis klassen ikke har et forum, kan eleven nøjes med at rapportere sit svar via MMS til læreren.

I projektet deltager en 7. klasse på Nørremarkskolen i Vejle. Her skal lærere og elever være med til at udvikle en række MobiSticks, som især tosprogede elever i en syvende klasse kan bruge til at blive bedre til dansk i fagene. Dansk i fagene er det førfaglige dansk, som volder mange tosprogede børn problemer i fx matematik, dansk og historie. Modsat danske elever, er der mange helt grundlæggende hverdagsbegreber, som tosprogede elever ikke har fået med sig i deres opvækst.

Læs mere om MobiSticks på www.mobisticks.blogspot.com

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *