Den fleksible, flytbare legeplads

On 12. juni 2015, in Skole 2.0, by Mads Bo-Kristensen

Hvad er kravene til fremtidens legeplads? Fremtidens legeplads skal indbyde til både leg, bevægelse, læring og fællesskab.  Vi skal undgå, at nogle børn holder fra sig legepladsen, fordi den ikke er lavet til dem. Pædagoger og lærere skal se nye lege-, bevægelses-,udviklings- og læringsmuligheder i legepladsen.

Projekt- og netværksgruppen “Udearealer, ingen vil fra” interesserer sig for sådanne legepladser. Gruppen består af 7 skoler: 3 fra Skanderborg Kommune og 4 fra Vejle Kommune. Pædagoger, lærere og ledere udvikler udepædagogik og omsætter den i konkrete initiativer. Senest har gruppen kastet sig over udvikling af fremtidens legeplads.

9. juni var repræsentanter fra gruppen samlet til en dag sammen med tre legepladsfirmaer. Firmaerne skulle give hvert deres forslag til, hvordan fremtidens legeplads kan se ud. Elever var med til vurdere, hvilket af de tre forslag, der bedst møder skolernes krav.

Gruppen deler i forvejen viden om konkrete aktiviteter i deres udearealer. Hvorfor så ikke dele legepladsinstallationer og de aktiviteter, den enkelte skoles pædagoger, lærere og elever har udviklet? På den baggrund gav firmaerne deres bud på, hvordan fleksible, flytbare legepladsinstallationer kunne se ud.

Gruppen beslutter nu, hvilket af de tre forslag, den ønsker at forfølge og udvikle sammen med et legepladsfirma.
Deltagere i “Udearealer, ingen vil ind fra” er:

Fra Vejle Kommune: Mølholm Skole, Skibet Skole, Smidstrup-Skærup Skole og Gårsrslev Skole

Fra Skanderborg Kommune: Virring Skole, Herskindskolen og Stjærskolen

 

Skriv et svar