I Vejle Kommune har 5000 børn har i perioden 2020-24 haft glæde af indsatsen Teknologiforståelse gennem design og fabrikation. Skolerne i kommunen har i perioden uddannet 40 pionerer i teknologiforståelse. Pionererne har tilsammen uddannet 200 kolleger på egne skoler. 30 ledere har været en del af indsatsen.
En pioner kan betjene digitale
teknologier og tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisning, hvor elever
udvikler teknologiforståelse, praksisfaglige færdigheder og det 21.
århundredes kompetencer (problemløsning, kommunikation og samarbejde, kreativitet
og innovation, kritisk tænkning, digital mestring og digitalt medborgerskab).
Udvalgte materialer og erfaringer fra indsatsen formidles nu i fire temahæfter.
Temahæfterne indgår i indsatsens endelige evaluering.
- Temahæfte 1 Fælles retning for teknologiforståelse gennem design og fabrikation.
- Temahæfte 2 Pioner for teknologiforståelse gennem design og fabrikation
- Temahæfte 3 Undervisning i teknologiforståelse gennem design og fabrikation
- Temahæfte 4 Praksisfaglig med teknologiforståelse gennem design og fabrikation
Hent de fire temahæfter her: Temahæfter Arkiv – FabLabatSchooldk